Is een blog ook voor u een must?

Lijkt bovenstaande statement jou een ietwat vreemde vraag? Ik kan je alleszins adviseren om dit blog artikel door te lezen want het is bestemd voor de garagist, kapper, boekhouder of elke andere ondernemer onder ons. Ook al is het internet niet jouw dagelijkse biotoop en heb je wellicht niet de tijd om naast de intensieve werkzaamheden nog uren te spenderen voor een scherm, toch heb je er alle baat om een kleine stap voor te zijn op je concullega’s.

Laat me een poging wagen om een mogelijke piste die in je opkomt te weerleggen. Iedereen heeft immers heel wat zinvolle informatie te delen over zijn of haar product of dienst. Wellicht is kennis die voor jou banaal en alledaags lijkt wel zinvol voor anderen.

Waar loopt het doorgaans niet zo goed?

De meeste huidige sites, die ten slotte het digitale uitstalraam vormen van de eigen zaak, beperken de inhoud tot producten of diensten die aangeboden worden, met in het beste geval een beknopte omschrijving. Het feit dat het toch een mooie en professionele site betreft, zou dan maar de potentiële klant moeten overhalen om een offerteaanvraag door te sturen. Maar dat is uiteraard niet het geval (of wat dacht je?)!
Zou dit niet net de reden kunnen zijn dat mensen online zoeken naar informatie, maar de beslissing van hun aankoop vooral uitvoeren in de meer tastbare offline wereld? En heel vaak gebeurt dit dan na ruggespraak met kennissen die hen haarfijn kunnen uitleggen waarom ze voor een product of dienst moeten kiezen.

Ok, en waar ligt de link dan met een blog?

Wel, die laatste tekortkoming kun je met een blog op je site laten inpassen door te vertellen hoe je tot je product komt of hoe je een specifieke dienst verleend (liefst met real time cases!). Je geeft je bezoekers immers iets tastbaars dat hen kan voeden in hun beslissing om voor jou te kiezen en niet voor een andere leverancier (die geen blog heeft :)).
En een niet te vergeten tip hierbij is om vooral je passie voor je beroep een weerklank te geven in je teksten!

Sociale Media en SEO

Bovendien biedt het nog een extra voordeel om een blog op je site te lanceren. Indien een bezoeker je blogbericht leest en dit interessant genoeg vindt om te delen met vrienden op facebook of volgers op twitter, creëert deze hiermee een ‘sociale link’ naar je site wat wordt geïnterpreteerd als een aanbeveling. Ook bij Google volgen ze deze denkpiste en zullen ze in deze aanbevelingen een reden vinden om je site hoger te laten rangschikken in de zoekresultaten die verband houden met je tekst en dus ook je beroep of product. Overigens vinden ze het bij Google heel positief indien er op een site regelmatig relevante inhoud bijkomt. Voor deze redenen geven we bij Sinergio een korting bij een SEO-campagne voor klanten die op maandelijkse basis een relevant blog bijhouden. Van een win-win-win situatie gesproken: U overtuigt potentiële klanten op je site, bezoekers gaan je product of dienst gemakkelijker aanbevelen bij contactpersonen en vrienden en bovendien gaan je rankings in Google hier baat bij hebben, die nog meer leads naar je site genereren.

Om onze woorden ook kracht bij te zetten, kunnen we als voorbeeld deze screenshot toevoegen. We schreven in juni een blog-artikel op onze eigen website rond domeinnamen en bekleden kort daarop de eerste pagina in Google voor elke zoekopdracht van het woord domeinnaam. Dit creëert extra bezoekers en vooral extra klanten.

Als het na het lezen van deze tekst nog niet voldoende zou lonen om enkele uurtjes per maand hieraan te spenderen, dan mag je ons altijd contacteren voor meer informatie.