Overgang Universal Analytics naar Google Analytics 4

Vanaf 1 juli 2023 verwacht Google Analytics dat al zijn gebruikers zijn overgeschakeld van Universal Analytics naar Google Analytics 4

Je hebt het de laatste weken misschien wel al ergens voorbij zien komen: vanaf 1 juli 2023 maakt Universal Analytics (UA) plaats voor Google Analytics 4 (GA4). Concreet betekent dit dat er vanaf deze datum geen nieuwe websitegegevens meer zullen worden verzameld of verwerkt. Wil je jouw metrics toch nog meten via Google Analytics, dan moet je dus verplicht migreren naar GA4.

In dit artikel vertellen we je wat die migratie precies inhoudt en hoe we je daarbij kunnen helpen.

Google Analytics

Waarom wordt Universal Analytics vervangen door Google Analytics 4?

Ten eerste is de werking van Universal Analytics afhankelijk van cookies en waarneembare gegevens op je website. Maar omdat alle grote internetbrowsers vanaf 2023 beperkte cookie-ondersteuning bieden, valt de basis voor data-tracking in UA weg. En dat is dan meteen ook de grootste reden voor de migratie naar GA4.

Daarnaast zal Google Analytics 4 er ook eenvoudiger uitzien, zodat iedereen er gemakkelijk gebruik van kan maken. Google zet de afgelopen jaren namelijk sterk in op de vereenvoudiging van zijn tools, wat je ook hier weer opmerkt.

Overstap naar Google Analytics 4: de grootste verschillen

"Universal Analytics verwerkt vanaf 1 juli 2023 geen nieuwe gegevens meer in standaardproperty's". Dat is de melding die je nu te zien krijgt als je nog gebruik maakt van een Universal Analytics property. Google Analytics 4 wordt de opvolger van Universal Analytics.

Overgang UA naar GA4

Het grootste verschil tussen deze twee tools is dat GA4 meer event-based is geworden. De focus ligt dus veel meer op het efficiënt aanmaken en beheren van events en conversies. Met deze conversies kun je data verzamelen van bezoekers die een bepaalde actie voltooid hebben. Enkele voorbeelden van conversies zijn een aankoop, een contactmoment, een telefoongesprek of een download.

Daarnaast is het aantal standaardrapporten in Google Analytics 4 sterk verminderd – in lijn met de vereenvoudiging die Google de laatste jaren probeert door te zetten. En doordat er minder standaardrapporten beschikbaar zijn, is het nog belangrijker dat je precies weet naar welke info je op zoek bent.

Tot slot zul je ook verschillende datastreams kunnen toevoegen aan eenzelfde property. Met andere woorden: je zult zowel je app als je website onder één property kunnen onderbrengen, zodat je ze beide kunt tracken met één ID.

google ads

Universal Analytics vs. Google Analytics 4: wat moet je doen?

Het is belangrijk om voor 1 juli 2023 een Google Analytics 4 property aan te maken. Zo kunnen GA4 en UA tegelijkertijd op je website draaien en verzamelen beide tools samen data. Vanaf 1 juli 2023 zullen er dan genoeg gegevens zijn om UA uit je website te halen en alleen met Google Analytics 4 verder te gaan.

Wat als je niet overschakelt voor 1 juli? Dan verdwijnt al je bestaande UA-data. Die data ben je gewoon kwijt, dus je kunt geen YoY-analyses (year-over-year) meer uitvoeren. Stap daarom zo snel mogelijk over en start alvast met data verzamelen.

Overschakelen naar GA4: krijg hulp

Er zijn ondertussen al tal van websites waar je een gratis stappenplan kunt vinden om over te stappen op GA4. Belangrijk is dat je alles vanaf het begin goed instelt, zodat je de juiste gegevens te zien krijgt en je datarapporten relevant zijn.

Ben je niet zeker hoe je de GA4 property moet aanmaken of instellen? Dan kunnen we je altijd extra hulp aanbieden bij het uitwerken van de GA4 property en zijn conversies. We geven hierbij natuurlijk ook graag de nodige uitleg zodat je hier achteraf zelf mee aan de slag kunt.

Hulp bij overschakeling

Hulp bij de overschakeling naar Google Analytics 4

Contacteer Sinergio