RWD – responsive webdesign : de nieuwe standaard voor webdesign

(2014-01-30)

sinergio responsive design

Toen het internet voor het eerst onze woning binnentrad, had elk gezin maximaal één computer. Het was een grote, luidruchtige, beige bak. We kunnen het ons niet meer voorstellen, maar in de jaren negentig moesten we ook nog “inbellen” om op het wereldwijde web te surfen, met als gevolg dat onze telefoonlijn ondertussen bezet bleef. We trappen een open deur in, maar intussen hebben we een revolutie doorgemaakt. Die grote bak is ondertussen een toestel geworden dat alle mogelijke 2014vormen, kleuren en maten kan aannemen. En het internet is mee mobiel geworden en past in onze broekzak. De zogenaamde ‘mobiele revolutie’ is volop aan de gang ! Ongeveer 20% van het internet verkeer verliep in 2013 via mobiele toestellen, in 2014 zal dat al 25% zijn (gegevens afkomstig uit onderzoek van StatCounter).

We hebben als consument zo’n grote reflex gekregen om informatie te zoeken op het internet, dat we het niet langer kunnen hebben dat we op onze tablet piepkleine lettertjes of halve beelden zien. Consumenten verwachten vandaag op elk type toestel een complete en correcte internet ervaring. Uit onderzoek van Google blijkt dat 61% van de surfers onmiddellijk naar een andere site gaat – die van een concurrent dus – als hij gefrustreerd is over de surfervaring van een site op een mobiel toestel.

Mobiel internet betekent trouwens niet per definitie dat je echt met je toestel mobiel of “onderweg” bent. De moderne surfer kijkt op verschillende schermen tegelijk – hij kijkt TV met de laptop op schoot. En hij checkt zijn smart phone liggend in bed en zelfs in het kleinste kamertje wordt internet geconsulteerd.

Je site is dus maar best aangepast aan dit veelzijdige gedrag van de surfer. Dankzij “reponsive web design” (RWD) kan dat : RWD zorgt ervoor dat een site zich aanpast aan om het even welk toestel waarop de site wordt gebruikt. Je biedt dus helemaal dezelfde content of inhoud op elk type toestel. Of het nu gaat om een laptop, smartphone of tablet.

Het staat vast dat ‘responsive design’ de standaard wordt voor elke site. Het kost initieel iets meer om de site ‘responsive’ te bouwen, maar het enorme voordeel is dat je slechts één site moet beheren. Je moet je content ook maar één keer goed schrijven voor SEO (search engine optimalisatie). En zoekmachines vinden je site gemakkelijker terug als je slechts één URL hebt. Uiteindelijk zijn er dus niets dan voordelen.

‘Responsive design’ is een wissel op de toekomst : het biedt immers een oplossing voor de explosie aan schermformaten in laptops, smartphones en tablets. En daar stopt het niet – wat te denken van de minder traditionele schermen die ook internet toegang bieden : horloges, televisies, muren, tafels, koelkasten en … brillen (denk Google glass)!

Heb je vragen over hoe wij jou kunnen helpen om je site helemaal aan te passen met een responsive design ? Contacteer ons voor vrijblijvend advies. Zo blijft je site klaar voor een steeds mobielere toekomst !